tirsdag den 5. november 2013

Chai latte :-)

Jeg elsker chai latte og når det bliver mørkt, koldt og bare trist så kan jeg virkelig ikke undvære min chai. Jeg har i mange år købt David Rio vanilia chai latte, men før sommer i år fik jeg konstateret cøliaki/gluten allergi og kan derfor ikke længer tåle den :-(.
Jeg fandt derfor en opskrift på nettet og tænkte at den måtte prøves. Den var i politikken i 2012 og er fra Bonderøves kone. Jeg siger jer den smager himmelsk, kan kun anbefale den. Måske jeg selv næste gang ville komme lidt chili og ingefær i :-).

Opskriften får i selvfølgelig lige her :-)

Ingredienser:
2 tsk. stødt kardemomme
20 hele nelliker
2 tsk. stødt allehånde
1/2 muskatnød
10 små kanelstænger
20 hele stjerneanis
5 breve earl grey the
500 gram mørk muscovadosukker
10 dl vand


Rist alle krydderierne på en varm pande. Det trækker smagen frem i de tørre krydderier. 
Knus herefter krydderierne groft ( Jeg brugte en mini hakker. ), og kom dem i en gryde med vand og sukker. 

 Lad gryden simre i 15 minutter og tilsæt teen. Lad hele blandingen simre i 10 minutter, og si så the og krydderier fra. Hæld væsken tilbage i gryden, og lad det simre videre til konsistensen er som en tynd sirup. Det tager tid, så hav tålmodighed, og rør godt rundt ind i mellem. Hæld på et sylteglas og opbevar siruppen i køleskabet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar