onsdag den 6. november 2013

Gluten fri cookies

Lige før sommer i år fri jeg konstateret cøliaki, også kaldt gluten intolerant. Det betyder at jeg er gået en smule i selvsving, med at lave brød, kager osv.
Jeg synes det har været rigtig svært at skulle undvære vores gode hvedemel, fordi den er i rigtig mange ting. Men også fordi jeg er jo dansker og elsker rugbrød :-(. Jeg har endnu ikke fundet en rugbrød opskrift som jeg synes er helt fantastisk. Men i dag fik jeg en optur, jeg har lavet glutenfri cookies og jeg siger jer de smager himmelsk. Det eneste som jeg ikke lige fik taget højde for var at de jo flyder rigtig meget ud. Men lige meget hvad, så smagte de fantastiske :-).

Opskriften får i selvfølgelig her :-).

Ingredienser
100 gram smør
100 gram sukker
50 gram brun farin
1 æg
100 gram rød finax
50 gram glutenfri havregryn
1 tsk. vanillesukker
0,5 tsk. natron
100 gram mørk chokolade
75 gram hasselnødder

Tilberedning
Lad smøret var stuetemperatur og rør det godt sammen med sukker. Tilsæt farin og ægget og rør det hele godt sammen. Bland mel, havregyn, vanillie, natron og den hakket chokolade og nødder i en skål.
Rør det hele i dejen og rør det godt sammen. Brug en spiseske og sæt den ønskede mængde 
dej på bagepladen. ( Husk de flyder en del ud )

Bagetid
15 minutter ved 175 grader.

God appetit :-)


 

3 kommentarer:

  1. Jeg er jo - helt frivilligt - begyndt at spise stenalderkost i januar og får derfor ikke noget mel af nogen slags overhovedet - og min krop elsker det!!!

    Min erstatning for rugbrød er stenalderbrød - og min erstatning for kage er dadelkugler og bananpandekager - alle tre ting kan der kommes glutenfri havregryn i, hvis man vil.

    Du finder info om stenalderkost og opskrifter her og her på min hjemmeside :)

    Vil også tro, at der på madbanditten.dk er en masse spændende, brugbare opskrifter, da LCHF-diæten også er uden hvede...

    Håber du kommer til at trives med den glutenfri kost, jeg er godt klar over, at det er fedest, når man selv kan træffe beslutningen om at vælge til og fra - og ikke bliver dikteret et forbud af kroppen fra den ene dag til den anden...

    Kærlig hilsen Susanne

    SvarSlet
  2. Hej Susanne

    Tak for dine link til dine opskrifter. Nu er der handlet ind til stenalderbrødet. Men lige et hurtigt spørgsmål, har du forsøgt at fryse det? og smager det godt derefter?

    Kærlig hilsner Kira

    SvarSlet
  3. Hej Kira
    Da jeg for nylig var til blogtræf, fortalte JeansJeans, at hun frøs det ned - i skiver og med mellemlægspapir mellem hver eneste skive, så man nemt kunne frigøre de skiver, man har brug for.
    Jeg har aldrig prøvet at fryse det. Det holder sig fint i stuetemperatur en uge til halvanden i en frysepose.
    Uanset om det har været frosset eller ej smager det himmelsk at riste skiverne på en brødrister.
    God fornøjelse :)
    Kærlig hilsen Susanne

    SvarSlet